La importancia de la gestión administrativa en la entidad pública “Hospital General Machala” durante la Pandemia por Covid-19 en el año 2021-2022
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
This article aims to analyze the importance of administrative management at the
Machala General Hospital during the COVID-19 Pandemic between 2021 and 2022 in order to
understand its performance in responding to the health crisis amid unprecedented challenges. .
The methodological approach in this article is qualitative, with a cross-sectional narrative design
for the analysis of the components that are part of the administrative management to face the
pandemic crisis, in addition to the evaluation through expert judgment of the questionnaire
applied to 70 heads of administrative areas of the hospital, allowing the challenges and strengths
in management during the pandemic to be identified. The results indicate that the administrative
management used by the hospital allowed the optimization of resources, good internal and
external coordination and adequate human resource management, contributing significantly to
the quality of service and the capacity to respond to the crisis. It is concluded that administrative
management is essential to improve operational efficiency, optimize resources, guarantee the
continuity of health services and improve the patient experience. Additionally, proper
administrative management better prepared the hospital for future disruptive situations.
Description
Este artículo tiene como objetivo analizar la importancia de la gestión
administrativa en el Hospital General Machala durante la Pandemia por COVID-19 entre los
años 2021 y 2022 con el fin de comprender su desempeño en la respuesta a la crisis sanitaria en
medio de desafíos sin precedentes. El enfoque metodológico en este artículo es de tipo
cualitativo, con un diseño narrativo de corte transversal para el análisis de los componentes que
forman parte de la gestión administrativa para enfrentar la crisis por pandemia, además de la
evaluación mediante juicio de expertos del cuestionario aplicado a 70 jefes de áreas
administrativas del hospital, permitiendo identificar los desafíos y fortalezas en la gestión
durante la pandemia. Los resultados indican que la gestión administrativa empleada por el
hospital permitió la optimización de recursos, buena coordinación interna y externa y adecuada
gestión de recursos humanos, contribuyendo significativamente a la calidad del servicio y la
capacidad de atención ante la crisis. Se concluye que la gestión administrativa es esencial para
mejorar la eficiencia operativa, optimizar los recursos, garantizar la continuidad de los servicios
de salud y mejorar la experiencia de los pacientes. Además, la gestión administrativa adecuada
preparó mejor al hospital para futuras situaciones disruptivas.
