LA COMUNICACIÓN INTERNA Y SU INFLUENCIA EN EL CLIMA ORGANIZACIONAL: CASO, GOBIERNO AUTÓNOMO DESCENTRTALIZADO DE BABAHOYO
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
The objective of this study is to analyze the constitutive aspects of internal
communication, in order to determine its impact on the work environment of the
GADM of Babahoyo. The approach is qualitative and a targeted interview was
applied to five collaborators from various hierarchical lines of the GAD. The
dimensions that were considered were based on criteria such as effectiveness,
assiduity, clarity and communication barriers, as well as innovation in the
communication process. Meanwhile, to assess the organizational climate, indicators
such as hostility between workers, the effectiveness of communications in conflict
resolution and the perception of openness and transparency by the administration
were proposed. The result was that the Decentralized Autonomous Government
Fecha: 17 octubre 2024
(GAD) of Babahoyo faces significant challenges that affect the organizational
climate, including increasing levels of hostility between workers. These problems are
exacerbated by power dynamics, hierarchies and bureaucracy, which hinder clear and
effective communication. It is concluded that the constant updating of the GAD's
communication channels, weighs the quality and purpose of the information and
messages sent, positively impacting employee morale and the quality of public
services offered.
Description
El objetivo de este estudio es analizar los aspectos constitutivos de la
comunicación interna, con la finalidad de determinar su incidencia en el clima
laboral del GADM de Babahoyo. El enfoque es cualitativo y se aplicó unas
entrevistas direccionadas a cinco colaboradores de diversas líneas jerárquicas del
GAD. Las dimensiones que fueron consideradas versaron sobre criterios se
encuentran la eficacia, asiduidad, claridad y barreras de la comunicación, así como la
innovación en el proceso comunicativo. Mientras que, para valorar el clima
organizacional, se plantearon indicadores como hostilidad entre trabajadores, la
efectividad de las comunicaciones en la resolución de conflictos y la percepción de
apertura y transparencia por parte de la administración. Se obtuvo como resultado que
el Gobierno Autónomo Descentralizado (GAD) de Babahoyo se enfrenta a desafíos
significativos que afectan el clima organizacional, incluyendo crecientes niveles de
hostilidad entre los trabajadores. Estos problemas son exacerbados por dinámicas de
poder, jerarquías y burocracia, que dificultan una comunicación clara y efectiva. Se
concluye que la actualización constante de los canales comunicativos del GAD,
ponderan la calidad y el propósito de la información y mensajes enviados,
impactando positivamente en la moral de los empleados y en la calidad de los
servicios públicos ofrecidos.
