Gobernanza pública en Ecuador y su relación con la satisfacción ciudadana. Una revisión literaria

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The objective of this research is to analyze the aspects of Governance, in order to establish its relationship with citizen satisfaction, from a theoretical reflection of public administration. This study includes qualitative studies whose purpose is to make a bibliographic and documentary review on citizen satisfaction in public services in Ecuador. The search for documents was carried out in the high-impact databases Scopus, SciELO and MDPI, of which a total of 22 scientific articles were included. In addition, documents related to the variable public service and user satisfaction were reviewed and whose articles have been published during the years 2019 to 2024. The results show that there is little effectiveness in security policies and police performance, measures that do not reflect the health reality and the index of citizen attention is deficient in kindness, agility and low level of specialized and inclusive services. In addition, the strategies themselves suggest the use of existing information systems to adequately provide authorities with information in real time. Given these circumstances, it is necessary to build a governance framework based on the technological infrastructure. It is concluded that the design of strategies within policies supported by technology develops management in public services to promote sustainability and strengthen a more sustainable economy.

Description

El objetivo de esta investigación es analizar los aspectos de la Gobernanza, con la finalidad de establecer su relación con la satisfacción ciudadana, desde una reflexión teórica de la administración pública. Este estudio comprende estudios cualitativos cuyo propósito es hacer una revisión bibliográfica y documental sobre la satisfacción ciudadana en los servicios públicos en Ecuador. La búsqueda de documentos se realizó en las bases de datos de alto impacto Scopus, SciELO y MDPI, de los cuales se incluyó un total de 22 artículos científicos. Además, se revisaron documentos que guardan relación con la variable servicio público y satisfacción del usuario y cuyos artículos hayan sido publicados durante los años 2019 al 2024. Los resultados evidencian que existe poca efectividad en las políticas de seguridad y desempeño policial, medidas que no reflejan la realidad sanitaria y el índice de atención ciudadana es deficiente en la amabilidad, agilidad y bajo nivel de servicios especializados e inclusivos. Además, las estrategias propias sugieren el uso de sistemas de información existentes para suministrar adecuadamente a las autoridades información en tiempo real. Ante estas circunstancias,se necesita construir un marco de gobernanza asentado en la infraestructura tecnológica. Se concluye que el diseño de estrategias dentro de las políticas con soporte en la tecnología desarrolla una gestión en los servicios públicos para fomentar la sostenibilidad y fortalecer una economía más sustentable.

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