Diseño de un manual sobre evaluación del desempeño laboral como instrumento de mejoramiento de calidad en la Unidad Educativa Fiscomisional Sagrado Corazón de la ciudad de Esmeraldas*

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

The objective of the study was to establish a mechanism that allows regularizing and verifying the functions carried out by educators that affect the levels of quality of the institution's service. A mixed methodology (cuan/cual) was applied, of a descriptive cross-sectional type using techniques such as the survey that was applied to 60 teachers, whose instrument integrated by closed questions allowed obtaining information from the staff through the dimensions that include: professional performance evaluation and quality improvement. The results obtained in the study show that the quality levels of the institution are limited because 100% of the respondents are aware that there is no professional performance evaluation manual and, in addition, 71% of the teachers assure that the institution does not provide them with the resources and materials to teach their classes. It was concluded that the identified determinants cannot be treated objectively due to the absence of a manual that measures professional performance. The design of the manual was established to serve as an instrument for measuring the professional performance of the teaching staff of the educational unit.

Description

El estudio tuvo como objetivo establecer un mecanismo que permita regularizar y constatar las funciones que realizan los educadores que inciden en los niveles de calidad del servicio de la institución. Se aplicó una metodología mixta (cuan/cual), de tipo descriptivo de corte transversal empleando técnicas como la encuesta que fue aplicada a 60 docentes, cuyo instrumento integrado por preguntas cerradas permitió la obtención de información del personal a través de las dimensiones que engloban: evaluación del desempeño profesional y mejoramiento de la calidad. Los resultados obtenidos en el estudio muestran que los niveles de calidad de la institución son limitados debido a que el 100% de los encuestados están conscientes de que no existe un manual de evaluación de desempeño profesional y, además, el 71% de los docentes asegura que la institución no les brinda los recursos y materiales para impartir sus clases. Se concluyó que los determinantes identificados no pueden ser tratados con objetividad debido a la ausencia de un manual que mida el desempeño profesional. Se estableció el diseño del manual para que sirva como un instrumento de medición del desempeño profesional que tiene el cuerpo docente de la unidad educativa.

Citation