Mejora de los procesos de atención al usuario en la empresa Aguas del Chuno EP del cantón Chone

Abstract

In companies, processes are in continuous improvement, although there are critical areas that, due to business dynamics, must be improved with a scientific method. The general objective is to propose improvements in the processes of attention to the user in the company "Aguas del Chuno-EP" of the canton Chone, oriented to the quality of the service. The technique of observation, a survey of clients, documentary research, observation in offices; to evaluate the service process, Service Blueprint is used that shows the possible Risks, Points of Failure and Waiting Points, then the recommendations and opportunities for improvement are proposed that are measures against the failures found. Among the results are: The Service Blueprint of the company's current processes; The analysis of the customer observation guide with the relevant point 57% of the attentions was longer than 15 minutes, it was observed that there were problems in the system; In the interview, clients agree on the need to improve the care process and service delivery; 11 recommendations and 6 opportunities for improvement were made.

Description

En las empresas, los procesos están en mejora continua, aunque existen áreas críticas que por la dinámica del negocio deben ser mejoradas con un método científico. El objetivo general es proponer mejoras en los procesos de atención al usuario en la empresa “Aguas del Chuno-EP” del cantón Chone, orientados a la calidad del servicio. Se utiliza la técnica de la observación, una encuesta a clientes, la investigación documental, la observación en oficinas; para evaluar el proceso de servicio se utiliza Service Blueprint que muestra los posibles Riesgos, Puntos de fallas y Puntos de espera. Entre los resultados están: El Service Blueprint de los procesos actuales de la empresa; el análisis de la guía de observación a clientes con el punto relevante el 57% de las atenciones fue mayor a 15 minutos, se observó que hubo inconvenientes en el sistema; en la entrevista, los clientes coinciden en la necesidad de mejorar el proceso de atención y la entrega de servicios; se realizaron 11 recomendaciones y 6 oportunidades de mejora.

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