ANÁLISIS AL CUMPLIMIENTO DE LAS RECOMENDACIONES EMITIDAS POR LA CONTRALORÍA GENERAL DEL ESTADO EN LAS UNIDADES DE ATENCIÓN MEDICAS DEL IESS DE LA CIUDAD DE GUAYAQUIL.*
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
This work is aimed at evaluating compliance with the proposed recommendations by the State Comptroller General within the administrative area of the IESS medical units, in order to determine their impact on the quality of service to users. To obtain the proposed objective, a cross-sectional, descriptive study has been carried out together with a non-experimental design, given that qualitative studies seek to understand factors related to the phenomenon studied without altering the variables and to demonstrate the results based on the dimensions analyzed. Public information from the institution has been analyzed based on the DNAI-AI-0012-2019 report, specifically the results on the recommendations applied at the Norte Tarqui, Valdivia and Efrén Jurado hospitals, and a service quality survey has been applied. As conclusions, it will be reduced based on field research, applying a service quality survey; It was verified that a high percentage, bordering on average 90%, described the experience and assistance provided by the institution as unsatisfactory; that the wedding services by the medical center did not exceed the expectations of the users; that there is not enough personnel for the care provided by the institution; as well as it is considered that there are not enough inputs for the care that should be provided; that no tangible improvements have been observed and in the same way there are aspects that need to be improved in medical institutions. They will get used to are the aspects in which a lesser application and follow-up of the provisions given by the General Comptroller of the State is denoted; from which it is inferred that not having health services indicates a waste in terms of human capital. Such inattention is not only unfair but is also a waste of a nation's very capital and human potential. Human capital is understood as the knowledge, skills and health that people have or accumulate during their lives and that allows them to have a productive role within society. In this regard, regarding non-compliance with the recommendations relating it to the data obtained from the survey, the hypothesis is confirmed that compliance with the regulations of the State Comptroller General's Office in health centers does affect the quality of service towards the citizenship. Due to the high percentage of non-compliance in relation to the high percentage of negative perception of the field study based on the quality of the service.
Description
Este trabajo está orientado a evaluar el cumplimiento de las recomendaciones propuestas por la Contraloría General del Estado dentro del área administrativa de las unidades médicas del IESS, con la finalidad de determinar su incidencia en la calidad de servicio hacia los usuarios. Para obtener el objetivo planteado, se ha realizado un estudio de clase transversal, descriptiva junto con un diseño no experimental, dado a que los estudios de modo cualitativo pretenden el entendimiento acerca de factores relacionados al fenómeno estudiado sin que se altere las variables y evidenciar los resultados en base a las dimensiones analizadas. Se ha analizado información pública de la institución a partir del informe DNAI-AI-0012-2019, específicamente de los resultados sobre las recomendaciones aplicadas de los centros hospitalarios Norte Tarqui, Valdivia y Efrén Jurado y se ha aplicado una encuesta de calidad de servicio. Como conclusiones, se determinó en base a la investigación de campo, aplicando una encuesta de calidad de servicio; se verificó que un alto porcentaje, bordeando en promedio el 90%, califican como insatisfactoria la experiencia y asistencia brindada por la institución; que los servicios bridados por el centro médico no superaron las expectativas de los usuarios; que no existe el personal suficiente para la atención que le brindó la institución; así como de considera que no existen los insumos suficientes para la atención que debe brindarse; que no se han observado mejoras tangibles y de la misma forma existen aspectos que necesitan mejorarse en las instituciones médicas. Se determinó cuáles son los aspectos en los que se denota una menor aplicación y seguimiento de las disposiciones dadas por la Contraloría General del Estado; de lo cual se infiere que el no tener servicios de salud indica un desperdicio en lo que respecta al capital humano. dicha falta de atención no es solo injusta, sino que así mismo es un desperdicio del mismo capital y potencial humano de una nación. Se entiende por capital humano a los conocimientos, a las destrezas y a la salud que las personas tienen o que acumulan durante su vida y que les posibilita el tener un rol productivo dentro de la sociedad. En ese aspecto, sobre el incumplimiento de las recomendaciones relacionándola con los datos obtenidos de la encuesta, se confirma la hipótesis de que el cumplimiento de la normativa de la Contraloría General del Estado en los centros de salud si incide en la calidad de servicio hacia la ciudadanía.
