Responsabilidad Social del Estado y su relación con la efectiva gestión pública. Caso regulación y planificación del transporte terrestre en Ecuador

Abstract

The purpose of the State is to achieve adequate living conditions and well-being for the population. Road actors are essential for the socioeconomic and cultural development of a nation that seeks better public management to meet the demand for daily transportation. The objective of this study is to analyze the social responsibility of the State, in order to JEL Classification establish its relationship with the effective public management of land transport in Ecuador. The focus of the study is qualitative since it is intended to understand the phenomenon of the ineffectiveness of the cantonal and interprovincial road service towards the habitant of this country. Through the data corresponding to the survey of population dispersion and concentration and intensity of the road network for the year 2022 - 2023, the population growth rate and its incidence on inter and intra-provincial mobility were evaluated. Due control over compliance with the regulations of the operators and servers of the inter and intracantonal public transport service, citizens still cannot enjoy a quality public service from the Ecuadorian State. Which allows us to conclude that the institutionality of the State is cracking in the face of the noncompliance of many of its members who only look after their particular interests over those of the common good of society.

Description

La finalidad del Estado es lograr condiciones adecuadas de vida y bienestar para la población. Los actores viales son fundamentales para el desarrollo socio económico y cultural de una nación que busca una mejor gestión pública para suplir la demanda de transportación diaria.El objetivo del presente estudio es analizar la responsabilidad social del Estado, con la finalidad de establecer su relación con la efectiva gestión pública del transporte terrestre en Ecuador. El enfoque del estudio es cualitativo ya que se pretende comprender el fenómeno de la poca efectividad del servicio vial cantonal e interprovincial hacia el habitante de este país. A través de los datos correspondientes a la encuesta de Dispersión y concentración poblacional e intensidad de la red vial del año 2022 – 2023 se evalúa el índice del crecimiento poblacional y su incidencia en la movilidad inter e intra provincial.Se obtuvo como resultado que a falta de un debido control sobre el cumplimiento de las regulaciones de los operadores y servidores del servicio público del transporte inter e intracantonal, la ciudadanía todavía no puede gozar de un servicio público de calidad por parte del Estado ecuatoriano. Lo que permite concluir que la institucionalidad del Estado se resquebraja frente al incumplimiento de muchos de sus miembros que solo velan por sus intereses particulares por sobre los del bien común de la sociedad.

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