LA MOTIVACIÓN Y SU INCIDENCIA EN EL DESEMPEÑO LABORAL DE LOS DOCENTES DE LA UNIDAD EDUCATIVA PUYANGO - ECUADOR
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
The motivation of teachers significantly influences their work
performance, directly impacting educational quality and the learning environment.
For this reason, the present study aims to analyze the relationship between
motivation and work performance of teachers in the Educational Unit. Puyango,
Loja. The problem lies in the lack of local research that addresses this crucial link
for the improvement of educational quality. For this purpose, a quantitative
approach was used, with a non-experimental and transversal design, using to
Evaluate Teachers Based on Competency (EDBC), adapted to the institution's
teachers, whose sample was 36 professionals. The main result indicates that there is
a positive relationship between motivation and job performance, highlighting the
importance of intrinsic factors such as job stability where 70 to 90% confirmed it,
and continuous training and professional recognition with 79.5% within of extrinsic
factors. In conclusion, teachers with greater motivation, both intrinsic and extrinsic,
show better performance, which reflects the need to implement strategies that
strengthen these aspects to improve educational effectiveness.
Description
La motivación de los docentes influye significativamente en su
desempeño laboral, impactando directamente en la calidad educativa y el ambiente
de aprendizaje, por tal motivo el presente estudio tiene como objetivo analizar la
relación entre la motivación y el desempeño laboral de los docentes en la Unidad
Educativa Puyango, Loja. El problema radica en la falta de investigaciones locales
que aborden este vínculo crucial para la mejora de la calidad educativa, para ello se
empleó un enfoque cuantitativo, con un diseño no experimental y transversal,
utilizando un Cuestionario de Motivación y Estrategias de Aprendizaje y del
Cuestionario para Evaluar Docentes Basados en Competencia (EDBC), adaptados a
los docentes de la institución, cuya muestra fue de 36 profesionales. El principal
resultado indica que existe una relación positiva entre la motivación y el
desempeño laboral, destacando la importancia de los factores intrínsecos como la
estabilidad laboral donde al 70 a 90% lo confirmaron, y la capacitación continua y
el reconocimiento profesional con el 79.5% dentro de los factores extrínsecos. En
conclusión, los docentes con mayor motivación, tanto intrínseca como extrínseca,
muestran un mejor rendimiento, lo que refleja la necesidad de implementar
estrategias que fortalezcan estos aspectos para mejorar la efectividad educativa.
