La implementación tecnológica y su incidencia en la calidad de servicios públicos. Caso GAD Mocache
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
The objective of the study is to analyze the impact of technological
implementation on the quality of public services. The method is qualitative with a
case study approach, specifically the Mocache GAD. The research has an
exploratory, descriptive and analytical scope. A bibliographic review was carried out
whose criteria were: benefits of digital operation and quality of management towards
users based on an organizational culture with strategic objectives; these constitute
solutions to the challenges of local governments. Through the application of the
methodological design, the result was that the Mocache GAD faces deficiencies in
operation and poor optimization of processes associated with technology. In addition,
a deplorable technological infrastructure was identified that does not provide quality
service to users; added to this is resistance to change at all levels of the organization
that does not allow the implementation of a new management by more dynamic
processes and linked to the fulfillment of social demands. It is therefore concluded
that technology is a determining factor in the quality of public services, generating
trust and credibility in state governance for better citizen participation.
Description
El objetivo del estudio es analizar el impacto de la implementación
tecnológica en la calidad de los servicios públicos. El método es cualitativo con un
enfoque de estudio de caso, específicamnete el GAD de Mocache. La investigación
tiene un alcance exploratorio, descriptivo y analítico. Se realizó una revisión
bibliográfica cuyos criterios fueron: beneficios de la operatividad digital y la calidad
de gestión hacia los usuarios a partir de una cultura organizacional con objetivos
estratégicos; estos constituyen vías de solución ante los desafíos de los gobiernos
locales. A través de la aplicación del diseño metodológico se obtuvo como resultado
que el GAD Mocache enfrenta deficiencia en la operatividad y escasa optimización
de procesos asociados a la tecnología. Además, se identificó una deplorable
infraestructura tecnológica que no brinda la calidad del servicio hacia los usuarios; a
esto de suma resistencia al cambio en todos los niveles de la organización que no
permite la implementación de una nueva gestión por procesos más dinamicos y
enlazados al cumplimiento de las demandas sociales. Por lo que se concluye que la
tecnología es un factor determinante en la calidad de los servicios públicos,
generando confianza y credibilidad en la gobernanza estatal para una mejor
participación ciudadana.
