FACTIBILIDAD DE LA METODOLOGÍA BIM EN EL DISEÑO DEL CENTRO DE RECURSO PARA EL APRENDIZAJE Y LA INVESTIGACIÓN (C.R.A.I.) EN LA UNIVERSIDAD DE GUAYAQUIL, PERIODO 2025

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

This project aims to implement the Building Information Modeling (BIM) methodology as part of a comprehensive planning model for the “Learning and Information Resources Center (C.R.A.I.)” at the University of Guayaquil, with the goal of ensuring efficient management. During the initial proposal analysis, issues and delays were identified, caused by the inherent limitations of using conventional planning and design methods. These limitations hinder coordination and integration among disciplines, increasing errors during construction. The BIM methodology is proposed as a tool that integrates architectural and structural information into a three-dimensional model, enabling the identification of interferences and incompatibilities at early stages and anticipating construction issues. Consequently, both costs and execution times are optimized, guaranteeing a higher quality final product. The implementation of BIM in the design of the Learning and Research Resources Center not only introduces an innovative institutional management approach, but also provides transparency and efficiency in the execution of educational infrastructure.

Description

El presente proyecto de busca implementar la metodología Building Information Modeling (BIM) como parte de un modelo integral de planificación del “Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Información (C.R.A.I.) de la Universidad de Guayaquil”, con el fin de asegurar una gestión eficiente. Durante el estudio de la propuesta inicial, se identificaron inconvenientes y retrasos en la ejecución ocasionados por las limitaciones inherentes de emplear métodos convencionales de planificación y diseño que dificultan la coordinación e integración entre disciplinas y aumentan errores durante la ejecución de la obra. La metodología BIM se plantea como una herramienta que integra en un modelo tridimensional la información arquitectónica y estructural del proyecto, permitiendo identificar interferencias e incompatibilidad en las fases iniciales y anticipar problemas constructivos. Como consecuencia, se optimizan tanto los costos como los tiempos de ejecución garantizando una mayor calidad en el producto final. La implementación BIM en el diseño del Centro de Recursos de Aprendizaje y la investigación además de innovar el enfoque de gestión institucional también aporta transparencia y eficiencia en la ejecución de infraestructura educativa.

Citation