CENTRO DE APRENDIZAJE, CULTURA Y RECREACIÓN COMO AGENTE DE CAMBIO SOCIAL PARA LA CIUDAD DE GUAYAQUIL

Loading...
Thumbnail Image

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Currently, Ecuador is facing a crisis affecting multiple areas, with education being one of them, as it directly relates to the behavior of the country’s children and adolescents. This thesis focuses on the design and development of a Learning, Culture, and Recreation Center in the city of Guayaquil. The research addresses the creation of a cultural center that integrates various spaces for recreation and culture, including a public library. The objective of this facility is to promote community development and social cohesion to strengthen culture. The project is based on the importance of universal accessibility, ensuring that all people, regardless of their abilities, can enjoy and benefit from the facilities. An inclusive design is proposed, eliminating physical barriers and facilitating access for all users. Additionally, the concept of playful architecture is explored, incorporating elements that encourage interaction, creativity, and learning through play. This approach aims to create a dynamic and stimulating environment that attracts different community groups. Furthermore, the positive impact that a well-designed cultural center can have on the revitalization and development of a community environment is analyzed, providing a space where citizens can access educational, cultural, and recreational resources. This project is expected not only to improve the quality of life of Guayaquil’s residents but also to serve as a model of inclusive and sustainable architecture for similar future initiatives in other cities.

Description

Actualmente, el Ecuador se enfrenta a una crisis que afecta a varios ámbitos. La educación es uno de ellos, por lo que se relaciona directamente con el comportamiento de los niños y adolescentes del país. Esta tesis se centra en el diseño y desarrollo de un Centro de Aprendizaje, Cultura y Recreación en la ciudad de Guayaquil. La investigación aborda la creación de un centro cultural que integra diversos espacios de esparcimiento y cultura, incluyendo una biblioteca pública. El objetivo de este equipamiento es fomentar el desarrollo comunitario y la cohesión social para el fortalecimiento de la cultura. El proyecto se fundamenta en la importancia de la accesibilidad universal, asegurando que todas las personas, independientemente de sus capacidades, puedan disfrutar y beneficiarse de las instalaciones. Se propone un diseño inclusivo que elimine barreras físicas y facilite el acceso a todos los usuarios. Por otra parte, también se explora el concepto de arquitectura lúdica, incorporando elementos que promuevan la interacción, la creatividad y el aprendizaje a través del juego. Este enfoque busca crear un entorno dinámico y estimulante que atraiga a diferentes grupos de la comunidad. Además, se analiza el impacto positivo que un centro cultural bien diseñado puede tener en la revitalización y el desarrollo de un entorno comunitario, proporcionando un espacio donde los ciudadanos puedan acceder a recursos educativos, culturales y recreativos. Se espera que este proyecto no solo mejore la calidad de vida de los habitantes de Guayaquil, sino que también sirva como un modelo de arquitectura inclusiva y sostenible para futuras iniciativas similares en otras ciudades.

Citation