Auditoría de los estándares de calidad educativa a la Unidad Educativa “San Josemaría Escrivá” de la ciudad de Guayaquil, Ecuador

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The present academic article entitled “Educational Audit as a Strategy for the Continuous Improvement of School Management” has as general objective: Propose an improvement plan for the Josemaria Escrivá Eduactional Unit based on the results obtained from the audit of the standards of educating al quality and was framed in research 2, called Planning and Development of Educational Organizations. For the present investigation, an exhaustive e search of information was carried out, including reliable sources, both national and international, from different databases and repositories. Being an applied research with a quantitative approach, the evaluation matrix of the educational quality standards was elaborated in Excel. In this way, the results were obtained and contested with the theoretical bases that support the study variables, it was concluded that the self-evaluation institutional management is essential for the improvement of internal organization processes, that are essential in the management of the manager, who must ensure that it is a truthful and transparent process that allows to propose viable and effective improvement strategies.

Description

El presente artículo académico titulado: Auditoría Educativa como Estrategia para la Mejora Continua de la Gestión Escolar, tuvo como objetivo general: Proponer un plan de mejora para la Unidad Educativa Josemaría Escrivá con base en los resultados obtenidos de la auditoría a los estándares de calidad educativa y se enmarcó en la línea de investigación 2 denominada Planificación y desarrollo de organizaciones educativas. Para la presente investigación se realizó una búsqueda exhaustiva de información que incluyó fuentes confiables tanto nacionales como internacionales de diferentes bases de datos y repositorios. Al ser una investigación aplicada con enfoque cuantitativo se elaboró en Excel la matriz de evaluación de los estándares de calidad educativa, de esta forma se obtuvo resultados, que al ser contrastados con las bases teóricas que sustentan las variables de estudio, se concluyó que la autoevaluación institucional es indispensable para la mejora de los procesos de organización interna, siendo imprescindible en la gestión del directivo quien debe asegurar que sea un proceso veraz, y transparente que permita plantear estrategias de mejora viables y eficaces.

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