El principio de confianza legítima y el derecho fundamental a la buena administración pública en el Ecuador.
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
The present work was developed under the investigative and descriptive method in relation to the principle of legitimate expectations and the right of good public administration in Ecuador; starting from the generic review of good public administration as a concept, and its transit to be conceived as a fundamental right; a trend that stars from Europe and that took
root in Latin America, where our country is located. Within the framework of this study, the various elements that make up the right to good public administration in Ecuador were examined, paying special attention to the principle of legitimate expectations, as a conductor to its configuration; in terms of the contribution that means the use of criteria of certainty and predictability in the various administrative actions of the public sector, resulting in strengthening the citizen's perception of compliance with the right to good public administration. In the interim of the investigation, it was observed that, despite the relevance of the right to good public administration -with the category of fundamental right-, there is no formal delimitation of its scope in the country; and from this it is derived that in Ecuador its enforceability by the citizens is not popular; since jurisdictional guarantees are not activated for the direct protection of this fundamental right to good public administration and therefore, to protect its effective enforcement.
Description
El presente trabajo se desarrolló bajo el método investigativo y descriptivo en relación al principio de confianza legítima y el derecho a la buena administración pública en el Ecuador; partiendo de la revisión genérica de la buena administración pública como concepto, y su tránsito hasta ser concebida como un derecho fundamental; tendencia proveniente de Europa y que echó raíces en América Latina, donde se ubica nuestro país. En el marco de este estudio se examinaron los diversos elementos que componen el derecho a la buena administración pública, en el Ecuador, prestando especial atención al principio de confianza legítima, como coadyuvante a la configuración de este; en función del aporte que significa el empleo de criterios de certeza y previsibilidad en las diversas actuaciones administrativas del sector público, deriva en el fortalecimiento de la percepción ciudadana del cumplimiento del derecho a la buena administración pública. En el ínterin de la investigación, se observó que, a pesar de la relevancia del derecho a la buena administración pública –con categoría de derecho fundamental-, no existe en el país una formal delimitación de su alcance; y de ello se deriva que en el Ecuador no sea popular su exigibilidad por parte de la ciudadanía; pues no se activan garantías jurisdiccionales para la protección directa de este derecho fundamental a la buena administración pública y por tanto, para tutelar su efectiva vigencia.