LA CULTURA ORGANIZACIONAL EN EMPRESAS FAMILIARES: UNA REVISIÓN TEÓRICA
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Abstract
The objective of this article is to systematically review the academic literature that deals with the
organizational culture in the context of family businesses. For this purpose, search strings were defined,
which allowed us to carry out the research in the citation indexes Web of Science, Scopus, Redalyc and
Ebscohost. The results indicate that the investigations on the organizational culture in family businesses are
mainly empirical, with a tendency towards quantitative studies and that, contemplate the application of
scales oriented to explore the values on which this culture is based. From the perspective of family
businesses, organizational culture is understood as a strategic resource, which is configured from an
institutional approach and which, despite being more resistant to changes, can work better than the cultures
of non-family companies, as well as promoting with more strength positive attitudes towards work and the
continuous development of its workers. The challenges involved in the study of culture in family businesses
are oriented to the need to undertake more studies of qualitative and / or multidisciplinary approach,
promote research on this topic in the Latin American region, continue to explore the role of values, the
comparison between family and non-family businesses and the relationship of culture with other
management variables.
Description
El objetivo del presente artículo es revisar sistemáticamente la literatura académica que trata sobre la
cultura organizacional en el contexto de las empresas familiares. Para tal efecto, se definieron unas
cadenas de búsqueda, que permitieron realizar la pesquisa en los índices citacionales Web of Science,
Scopus, Redalyc y Ebscohost. Los resultados indican que las investigaciones sobre la cultura
organizacional en empresas familiares son principalmente empíricas, con tendencia hacia estudios
cuantitativos y que, contemplan la aplicación de escalas orientadas a explorar los valores en los que se
fundamenta dicha cultura. Desde la perspectiva de las empresas familiares, la cultura organizacional se
entiende como un recurso estratégico, que se configura desde un enfoque institucional y que a pesar
de resistirse más a los cambios, puede funcionar mejor que las culturas de las empresas no familiares,
así como promover con más fuerza las actitudes positivas hacia el trabajo y el desarrollo continuo de
sus trabajadores. Los retos que implica el estudio de la cultura en las empresas familiares se orientan a
la necesidad de emprender más estudios de aproximación cualitativa y/o multidisciplinares, favorecer la
investigación sobre este tema en la región de Latinoamérica, continuar explorando el papel de los
valores, la comparación entre empresas familiares y no familiares y la relación de la cultura con otras
variables de gestión.