ANÁLISIS DE LA GESTIÓN DE DESECHOS HOSPITALARIOS EN UN CENTRO MÉDICO EN GUAYAQUIL
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
At the city of Guayaquil an assessment was made to relate hazardous wastes management in
a Medical Care Center to environmental impacts. An inspection was carried out in situ
during all stages of management: generation, collection, temporary storage, transport and
disposal.
The results reveal that hospital waste management is fragmented, showing a compliance 8
conformities, 2 observations, 8 minor nonconformities and 2 non-conformities over a total of
20 environmental obligations applicable to current environmental regulations.
These may cause potential environmental impacts as health. Lack of management and
managerial decision was evident on issues such as use of personal protective equipment and
training to the personnel involved in all areas, from doctors, nurses and cleaning staff.
As part of the recommendations is needed to create a coordination team delegate, control,
monitoring and implementation of the management of hazardous waste, also generating
political and technical guidelines.
Description
Se realizó la evaluación de la gestión y manejo de desechos peligrosos en un Centro Médico en la
ciudad de Guayaquil-Ecuador, la misma que fue llevada a cabo mediante una inspección in situ
durante todas las etapas de manejo: generación, recolección, almacenamiento temporal, transporte y
disposición final.
Los resultados revelan que la gestión de desechos hospitalarios es fragmentada, evidenciando un
cumplimiento de 8 conformidades, 2 observaciones, 8 no conformidades menores y 2 no
conformidades mayores de un total de 20 obligaciones ambientales aplicables en la normativa
ambiental vigente.
Las no conformidades mayores, menores y observaciones representan el 60% de la normativa
auditada. Estas pueden causar potenciales impactos ambientales como sanitarios. Se evidenció falta
de gestión y decisión gerencial en temas como uso de equipos de protección personal y entrenamiento
al personal involucrado en todas las áreas, desde médicos, enfermeras y personal de limpieza.
La recomendación más urgente a cumplir es crear un equipo delegado para la coordinación, control,
supervisión y ejecución de la gestión de desechos peligrosos, generando además políticas y directrices
técnicas.